Marnie [VHS] [UK Import]

Video, Videokassette
Ausgabe vom 28. April 2003
Verkaufsrang: 42525 (je kleiner desto beliebter)
EAN/ISBN: 5050582003239
ASIN: B00004R6MG (Amazon-Bestellnummer)
Marnie [VHS] [UK Import] -
Marnie erzählt vordergründig die Geschichte einer kleinen Diebin (Tippi Hedren, die Mutter von Melanie Griffith), die es bisher nach jedem Diebstahl geschafft hat, unerkannt davonzukommen und mit neuem Namen und verändertem Aussehen in einer anderen Stadt wieder aufzutauchen. Einer ihrer Arbeitgeber, Mark Rutland (Sean Connery), stellt sie ein, obwohl er sie von einem früheren Überfall wiedererkannt hat. Nachdem er sie bei einem erneuten Diebstahl erwischt, übergibt er sie nicht der Polizei, sondern zwingt sie dazu, ihn zu heiraten. Was als eine Ehe beginnt, die zunächst durch den Jagd- und Besitzinstinkt eines reichen Unternehmers geprägt ist, der keinerlei Rücksichten nehmen muss, wandelt sich in eine Suche nach Marnies Vergangenheit.
Mit Sean Connery, der im gleichen Jahr seinen dritten Bondfilm Goldfinger mit Bösewicht Gert Fröbe abdrehte, und Tippi Hedren, die bereits in Die Vögel unter der Regie Hitchcocks spielte, sind die Hauptrollen hervorragend besetzt. Marnie ist einer der beklemmendsten Filme Hitchcocks. Der Film geht über einfache kriminalpsychologische Strukturen hinaus und vermittelt in Marnie das Porträt einer zutiefst gestörten Persönlichkeit. Die in Hitchcocks Filmen immer wiederkehrende Figur der "kühlen Blonden" erhält eine Biografie, die bis in die Kindheit zurück reicht. Die vermeintliche Kühle wird so zum begründeten Schutzmechanismus, ohne die Weiblichkeit der Figur zu zerstören. Marnie ist kein typischer Hitchcock, aber ohne Zweifel einer seiner besten Filme. -Ursula Steingaß

The Alfred Hitchcock thriller Marnie was savaged by critics on its original release in 1964, but has since established a cult reputation. It should be pointed out, however, that its current fans are mostly university teachers who spin convoluted theories (often derived from Freudian psychoanalysis) in order to lend authority to a rather simple tale. Watch the movie and judge for yourself whether it's a profound experience or just Hitchcock scraping the bottom of the barrel. Tippi Hedren stars as the title character, a compulsive thief whose modus operandi is to land a secretarial job, bilk her employer of thousands, then change identity (and hair tone) before proceeding to the next scam. Sean Connery plays Mark Rutland, a wealthy businessman who finds Marnie's larcenous habits strangely erotic. He marries her and gradually sniffs out a repressed childhood trauma or two.
Reviewers lambasted the film for its technical shoddiness-and indeed, it's hard to ignore the ugly painted backdrop in one street scene or the crudely obvious rear-projection when Marnie goes horseback riding. Latter-day apologists have argued these effects are deliberately phoney and unrealistic, meant to portray the heroine's subconscious fantasies. While you might have a tough time swallowing that one, there is no denying that Marnie supplies plenty of ammunition for armchair shrinks. Go and figure why our light-fingered lassie flips out each time she spies the colour red or what lies behind her sexual frigidity. It is also well known that Hitchcock developed a morbid crush on the leading lady and showered her with unwelcome attentions during the course of filming. Despite her ordeal (or perhaps because of it), Hedren matches the blankly unemotional performance she gave for Hitchcock in The Birds (1963) Yet somehow her cold, mask-like beauty adds a cryptic note which is utterly appropriate to the story. Similarly, the film itself is perhaps more enjoyable to think about afterwards than when you are actually seeing it. But its very sluggishness and lack of coherence lend it a surreal, dream-like quality that's hard to forget. -Peter Matthews