Stalingrad [UK Import]

Dominique Horwitz, Sebastian Rudolph, Jochen Nickel, Thomas Kretschmann, Martin Benrath

DVD
Ausgabe vom 22. Oktober 2001
Verkaufsrang: 35814 (je kleiner desto beliebter)
EAN/ISBN: 5017239190254
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Stalingrad [UK Import] - Dominique Horwitz, Sebastian Rudolph, Jochen Nickel, Thomas Kretschmann, Martin Benrath
Vereinigte Königreich Edition, PAL/Region 2 DVD: TON: Englisch ( Dolby Digital 2.0 ), BONUSMATERIAL: Filmographies, Foto-Galerie, Szene Zugang, Trailer(s), Wechselwirkendes Menü, SYNOPSIS: An epic treatment of World War II's most prolonged and bloodiest battle has yet to be made, but this grunt's eye view of that event is a powerful dramatic treatment on its own terms. Even before the storm troopers of the Sixth Army depart for the Russian front from a beachside idyll in Italy, there is a suggestion of trouble in the ranks when one of their number refuses to button his collar for a medals ceremony and his commanding officer in turn refuses to award him his medal. This theme, the conflict between the ground-level soldier and the officers who blindly follow orders, caring little for the morale of their men, is best illustrated in a terse exchange of dialogue. When a captain tries to tell Sergeant Rohleder (Jochen Nickel), 'I'm not a Nazi,' the weary, nearly frozen sergeant replies, 'No. You're worse, you lousy officers. You went along, even though you knew who was in charge.' In this movie's view, Stalingrad became less of a battle against the Russians and a more a battle for survival. 'If you start to think, you go crazy,' advises one soldier to another even before they're in desperate straits, and there are few heroes in this story, just men operating on gut instinct. The script focuses on a small company of soldiers, all of them fairly admirable, though as their number dwindles, they become divided on the limits of their duty to the Fatherland. Like Das Boot, with whom this shares a number of production personnel, this was a TV miniseries in Germany, which doesn't mean the filmmakers stint on their depictions of violence. Even if it comes up short in depicting the details of the German command's folly in fighting on through the winter, Stalingrad, like Das Boot,

Man könnte schnell der Versuchung erliegen, Stalingrad als eine Version von Im Westen nichts Neues des Zweiten Weltkriegs einzuordnen: In beiden Filmen wird der Krieg aus der Perspektive einfacher deutscher Soldaten an der Front gezeigt. Stalingrad, in dem so bekannte Schauspieler wie Martin Benrath, Dominique Horwitz und Dana Vavrova mitspielen, beschreibt das Elend der Schlacht um Stalingrad, die das Leben von fast 1,5 Millionen Menschen kostete, das Leben von Russen ebenso wie das der deutschen Eindringlinge. Ähnlich wie Steven Spielberg in Der Soldat James Ryan verlässt Vilsmaier selten den Rahmen der Handlung, um die Ziele des Zweiten Weltkriegs zu kommentieren, in der Annahme, dass das Publikum um die Bösartigkeit des Naziregimes weiß. Stattdessen folgt der Zuschauer einer Gruppe Soldaten durch eine Anzahl von erschütternden Episoden und Ereignissen, die den Klang von Schrecken und Wahrhaftigkeit haben. Obwohl der Film streckenweise unter seiner schwach konstruierten Handlung leidet, hat Vilsmaier ein Gespür für Symbolismus und surrealistische Darstellung, die den Wahnsinn eines Krieges hervorheben, den Stalingrad so gut heraufbeschwört. Vor Stalingrad führte Vilsmaier bei so unterschiedlichen Filmen wie Didi auf vollen Touren, Didi - Der Experte und Herbstmilch Regie. Der Film, der ihn endgültig bekannt machte, war Comedian Harmonists. -Robert Horton